Пазарът на бизнес имоти расте, но движен от местни купувачи и продажби заради дългове

3 окт 2014

На пръв поглед оживлението е налице. Данните на консултантската компания Forton показват сделки с бизнес имоти за близо 100 млн. евро през деветмесечието – с 60% повече спрямо същия период на предходната година. Според статистиката най-активни са купувачите на строителни парцели и търговски площи, но не липсват и сделки за офис сгради плюс една за хотел (виж таблицата).
Детайлен разрез на пазара обаче показва по-различна картина. Макар и сделките да растат, тенденциите се запазват: слаб интерес от големи чужди инвеститори и преобладаващи продажби заради необслужвани задължения. Доколкото има инвестиционни покупки – на активи, които носят доход от наеми, те са в офис сегмента. Добрите новини са, че пазарът започва да се прочиства от проблемните имоти, а при сегашните ценови нива повече предприемачи виждат смисъл и от покупки на терени за строителство.

Голямото прочистване
Стремежът на банките да изчистят портфейлите си от лоши кредити остава основен двигател на пазара на бизнес имоти. Показват го и сделките тази година. Пореден пример видяхме през септември, когато дружество, свързано с Уникредит Булбанк, придоби старозагорския "Парк мол". Търговският център стана собственост на "УКТАМ България" срещу 25.7 млн. лв., след като от пролетта е под контрола на банката заради кредит от 24.4 млн. евро. Продажбата ще покрие частично задълженията на бившите собственици (първоначален инвеститор бе "Александра груп") и ще позволи да се търси работеща концепция за мола.
Подобно развитие през последните месеци имаше и при друг слабо работещ мол – City Center Sofia (преименуван на Park Center), който бе придобит от фонд на базираната в Лондон Revetas Capital. И до тази сделка, която е за най-скъпия актив за деветмесечието, се стигна заради просрочие по дълг, също към Уникредит Булбанк.
В случая със City Center Sofia нямаше плащане между продавач и купувач, а бе договорено преструктуриране и намаляване на задълженията към банката (60 млн. евро към края на 2013 г.), след което новият собственик да поеме обслужването им. По тази причина някои консултанти като Colliers не включват сделката в общия обем продажби на бизнес имоти. От компанията отчитат сделки за 74 млн. евро за деветмесечието, което се разминава с числата на Forton.
Независимо от това тенденцията е ясна – голяма част от сделките на този пазар са именно продажби на обезпечения по необслужвани кредити. В категорията попадат много молове, но не липсва активност и в други сегменти – например продажбата на хотел "Родина" от частен съдебен изпълнител в началото на годината.
При офис площите също се срещат сделки заради просрочия по кредити. Такава бе продажбата на бизнес центъра XS Tower, чието изграждане бе финансирано от Юробанк България. Първоначално собственик на бизнес центъра до околовръстното шосе в района на "Резиденшъл парк София" бе гръцка компания, но впоследствие той бе придобит от имотно дружество, свързано с банката кредитор. Миналия месец сградата стана обект на втора сделка. Купувач е телекомуникационната компания "ИТА инженеринг", която най-вероятно ще премести там офиса си.

Време за покупки
Друга видима тенденция през годината е силният интерес към строителни терени. От Forton отбелязват 13 транзакции за общо 29.1 млн. евро, или 30% от пазара. Най-голямата бе тази за имота за нереализирания мол "Форум София" срещу "Бизнес парк София". Теренът от 164 дка бе придобит за 12.6 млн. евро от две компании на казахстански инвеститори - "Монотео капитал мениджмънт" и "Алатау трейд груп". Новите собственици обаче още обмислят какъв проект да реализират на мястото.
По-големи сделки за периода бяха и тези, при които инвеститорът в офис сградата Capital Fort на бул. "Цариградско шосе" придоби съседни парцели заедно с магазин на "Техномаркет" с планове за по-нататъшно строителство.
Според изпълнителния директор на Forton Михаела Лашова търсенето на терени е основно за строителство на жилища и офиси, тъй като и в двата сегмента има раздвижване. Освен това след завършването на Capital Fort следващата година на офис пазара не се очертават близки големи проекти.
Данните показват активни покупки и при търговските площи – както на земя за строителство на такива, така и към придобиване на сгради от наемателите им. Тенденцията е основно при big-box (магазини тип "хале") обектите, ползвани от търговци на храни, мебели, "направи си сам" магазини и др. От Forton я свързват и с промените на тези пазари през последните години.
"Повечето от тези бизнеси вече са доминирани от български компании, а те предпочитат да са собственици на имотите си. Освен това да купиш big-box магазин в момента е много изгодно, защото пазарът е в стагнация и собствениците нямат много алтернативи", коментира Михаела Лашова. Според нея тази тенденция ще се запази и през следващата година.

Източник: www.capital.bg